Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Damian2104
Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 15:14, 19 Sty 2018 Temat postu: Plany Titanica - kilka niejasności |
|
|
Od jakiego czasu przeglądam sobie plany Titanica pod względem funkcjonalności. Wszystko jest oczywiście po angielsku, aczkolwiek większość jest dla mnie zrozumiała. O większości tego typu rzeczy niekiedy już wiedziałem a jeżeli nie wiedziałem to odpowiedź znalazłem w Internecie na forach (polskich i angielskich) i stronach Internetowych. Niestety z dwiema rzeczami mam problem. Tłumaczenie na polski nie przyniosło rezultatów a i szukanie po angielsku na nic się zdało. Pierwszy problem znajduje się w dziobowej części na pokładach A, B i C. Na planie jest to oznaczone skrótem WP. W Internecie znalazłem rozwinięcie skrótu - wash port. Nie mam pojęcia co to może znaczyć i do czego służy. Drugą niewiadomą jest pomieszczenie oznaczone na planach jako TANK ROOM. Wydawało mi się to oczywiste ale jednak się myliłem. Ciekaw jestem jaka jest polska nazwa dla tego pomieszczenia i oczywiście jaką funkcję spełniało? Plany o których mówię znajdują się tutaj
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Damian2104 dnia Pią 15:15, 19 Sty 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Karol_W
Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łomża Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 17:47, 19 Sty 2018 Temat postu: |
|
|
Wash port to nic innego jak odpływ wody. Ma on za zadanie odprowadzić wodę sztormową na zewnątrz, aby ta nie zalegała na pokładzie.
Tank Room to po prostu pomieszczenie zawierające zbiorniki z wodą dla systemów wodnych statku.
Pomieszczenie z pokładu A zawiera z kolei zestaw filtrów do filtracji słodkiej wody. Plan tego pomieszczenia dla Olympika (które było pierwotnie dużo większe niż na Titaniku) pokazuje również ustawioną horyzontalnie pompę, jednak nie ma pewności, czy takowa była na Titaniku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Damian2104
Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 19:52, 19 Sty 2018 Temat postu: |
|
|
W pomieszczeniu oznaczonym jako Tank Room tak właśnie podejrzewałem, że znajdują się tam zbiorniki z wodą pitną. I w tym temacie mogę się z tobą zgodzić. Nie wiedziałem tylko czy Tank Room na pokładzie górnym i na pokładzie A spełnia tą samą funkcję. Natomiast ten "wash port" na pewno nie służył do odpływu wody. Po pierwsze jest za wysoko (można go zlokalizować na fotografiach statku). A po drugie odpływniki są zaznaczone na planie jako "waterway". I tak jeszcze na marginesie odpływniki są cały czas otwarte a "wash port" to są takie prostokątne otwory, które mają pewnego rodzaju klapkę którą można otwierać i zamykać. Moim drugim podejrzeniem była kluza, przez którą przeciągało się linę cumowniczą. Ale to też niestety nie to, ponieważ kluza jest oznaczona na planie innym skrótem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Karol_W
Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łomża Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 23:51, 19 Sty 2018 Temat postu: |
|
|
Damian2104 napisał: |
Natomiast ten "wash port" na pewno nie służył do odpływu wody. |
Cytat ze słownika w książce "Titanic:The Ship Magnificent volume I" strona 667.
PORT, WASH - A rectangular or oval opening in a bulwark just above the deck. These ports are necessary when seas break over the deck so that the ship can clear itself quickly of these large volumes of water. As these openings are about the size of a manhole, rods or bars are generally fitted across them. Flap doors are sometimes fitted on the outside hinging outboard.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Karol_W dnia Pią 23:52, 19 Sty 2018, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
psrus
Dołączył: 16 Lut 2011
Posty: 771
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 9:34, 20 Sty 2018 Temat postu: |
|
|
Zawsze wydawało mi się, że Tank Room na pokładzie łodziowym musiał pełnić funkcję wieży ciśnień, ale nie czytałem nigdy na ten temat, po co faktycznie był.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Damian2104
Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 11:48, 20 Sty 2018 Temat postu: |
|
|
Rzeczywiście. Ten cytat z książki wszystko wyjaśnia
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Damian2104 dnia Sob 11:48, 20 Sty 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Damian2104
Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 22:47, 05 Lut 2018 Temat postu: |
|
|
Na planie górnego pokładu oznaczone są tzw. "Skid Light". Wiem, że są to otwory znajdujące się kilkanaście cm. nad pokładem. Wie ktoś może jaka była ich funkcja? No i oczywiście jaka jest ich polska nazwa, bo wyszukiwanie terminu "Światła poślizgowe" nie przyniosło efektów.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Damian2104 dnia Śro 10:19, 07 Lut 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Karol_W
Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łomża Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 23:26, 20 Mar 2018 Temat postu: |
|
|
Damian2104 napisał: |
Na planie górnego pokładu oznaczone są tzw. "Skid Light". Wiem, że są to otwory znajdujące się kilkanaście cm. nad pokładem. Wie ktoś może jaka była ich funkcja? No i oczywiście jaka jest ich polska nazwa, bo wyszukiwanie terminu "Światła poślizgowe" nie przyniosło efektów. |
Ten termin chyba nie ma polskiego odpowiednika. A przynajmniej nie słyszałem o takowym.
Te otwory w rzeczywistości nie są otworami, tylko nisko położonymi okienkami. Na Titaniku okienka były okrągłe. Z kolei na Olympiku były one owalne. Ich funkcją było zapewnienie dostępu do światła słonecznego wewnętrznym kabinom na pokładzie A, które nie miały okien. Światło wpadało przez te okienka do małych szybów i trafiało do kabin przez otwory wycięte w stalowych płytach pokładu łodziowego.
Przekrój przez ten szyb na planie żelaznym pokładu łodziowego mówi, że te otwory miały 21 cali średnicy, czyli były okrągłe. Jednak ten sam plan pokazuje na schemacie płyt pokładowych, że otwory są owalne. Co jest tu poprawne, a co nie - tego niestety nie wiem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
tomek_s_1990
Dołączył: 12 Mar 2011
Posty: 876
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 19:08, 21 Mar 2018 Temat postu: |
|
|
Mówisz o oknach, które widać np na tym zdjęciu, w nogach Smitha?
[link widoczny dla zalogowanych]
[img]https://goo.gl/images/Xe2zTQ[/img]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez tomek_s_1990 dnia Śro 19:10, 21 Mar 2018, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Karol_W
Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łomża Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 21:54, 21 Mar 2018 Temat postu: |
|
|
Tak, właśnie o nich mowa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
ufo1987
Dołączył: 15 Paź 2016
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnobrzeg Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 12:03, 08 Kwi 2018 Temat postu: |
|
|
Damian kapitalne plany wrzuciłeś w tym linku. Chciałbym sobie wydrukować plany każdego pokładu ale tutaj widzę tylko jeden. Jak przejść do innego pokładu bo nie widzę takiej opcji?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
psrus
Dołączył: 16 Lut 2011
Posty: 771
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 13:27, 22 Kwi 2018 Temat postu: |
|
|
Przecież takie samo rozwiązanie, tylko że o wiele bardziej widoczne, zastosowano w salonie I klasy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Karol_W
Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łomża Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 13:57, 28 Kwi 2018 Temat postu: |
|
|
Mała poprawka do informacji, które podałem. Otwory w płytach pokładu łodziowego były okrągłe. Ich owalny wygląd na planie był wynikiem zniekształconych proporcji skanu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Damian2104
Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 15:20, 11 Maj 2020 Temat postu: |
|
|
Witam wszystkich ponownie. Już ponad dwa lata minęło od założenia przeze mnie tego tematu i w związku z panującym wirusem i nadmiarze czasu wolnego postanowiłem niedawno powrócić do mojego ulubionego hobby jakim jest Titanic. Konkretnie powróciłem do planów, które kiedyś już zacząłem tłumaczyć na język polski ale z powodu braku czasu nigdy nie udało mi się wykonać tego zadania. Teraz jestem na dobrej drodze. Wszystko wydaje mi się jasne. Z przestudiowanych planów dowiedziałem się wielu ciekawych informacji. O niektórych osobach i funkcjach jakie pełniły na statku nawet nie miałem pojęcia. Wyposażenie niektórych wnętrz też kilka razy było dla mnie zaskakujące. Większość informacji było dość łatwych do odgadnięcia. Z niektórymi miałem problem i to dość spory. Trzeba było się dużo naszukać na angielskich forach i później znaleźć polski odpowiednik żeby tłumaczenie było logiczne, ale prawie we wszystkich przypadkach udało mi się to. Niestety tylko prawie. Dwóch skrótów nie udało mi się rozszyfrować i raczej mi się to nie uda bez pomocy. Mianowicie na pokładzie górnym między kominem nr 1 a mostkiem znajduje się skrót H.S.W.T. Nie wiem co on oznacza. Następnym problem znajduje się na pokładzie C w części dziobowej. Znajduje się tam kuchnia dla załogi (Crews galley) a tam w kółku oznaczenie 80 G BLR. Nigdzie nie znalazłem nawet wzmianki na ten temat. Może ktoś coś wie na ten temat. Z góry dzięki za każdą odpowiedź.
Link do planów oczywiście pozostaje ten sam
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Damian2104 dnia Pon 15:22, 11 Maj 2020, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
tomek_s_1990
Dołączył: 12 Mar 2011
Posty: 876
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 11:33, 29 Maj 2020 Temat postu: |
|
|
Z takimi pytaniami warto dołączyć do naszej grupy facebookowej RMS Titanic Polska. Tutaj już tylko sporadycznie ktoś zagląda.
W kwestii 80 G BLR - nie jestem pewien, ale zgaduje, że to może chodzić o kotły do gotowania dużej ilości np. zupy. Według mojej teorii skrót oznacza - kocioł(boiler) o pojemności 80 galonów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|