Kobra83 |
Wys³any: Pi± 0:15, 22 Cze 2012 Temat postu: Kolekcja Titanica NR 34 |
|
Spis Tre¶ci: Wspania³e wnêtrza w ró¿nych stylach. Pod wielk± kopu³±.
Wspania³e wnêtrza w ró¿nych stylach
Przy projektowaniu wnêtrz „Titanica” architekci nie ograniczyli siê ani do jednego stylu, ani do najpopularniejszych ówcze¶nie tendencji artystycznych. Olbrzymie salony, szerokie korytarze i bogato zdobione klatki schodowe urz±dzono tak, by zrobiæ jak najwiêksze wra¿enie na wymagaj±cej klienteli. Pok³ady, na których wydzielono pomieszczenia przeznaczone dla pasa¿erów poszczególnych klas, mog³y przyj±æ setki go¶ci, a kabiny urz±dzono wed³ug ró¿nych stylów, by trafiæ we wszelkie gusty.
„Titanic” mia³ osiem pok³adów mieszkalnych. Na ni¿szych pok³adach ha³as i wibracje bardzo dawa³y siê we znaki. W miarê posuwania siê w górê kabiny by³y coraz bardziej widne i luksusowe. Kabiny, apartamenty, a tak¿e salony pierwszej klasy usytuowano na najwy¿szych pok³adach, pomieszczenia drugiej klasy - w ¶rodkowej czê¶ci parowca, a dla pasa¿erów trzeciej klasy przeznaczono pok³ady najni¿sze oraz czê¶æ rufow± i dziobow±. Na pok³adzie G, zwanym „lower deck”, po³o¿onym najni¿ej tj. bezpo¶rednio na kot³ami, znajdowa³y siê kabiny trzeciej klasy.
Kryty pok³ad spacerowy dla pasa¿erów pierwszej klasy. Os³oniêci od wiatru eleganccy pasa¿erowie mogli tutaj spokojnie spacerowaæ i kontemplowaæ morze, a tak¿e w ka¿dej chwili przej¶æ do zarezerwowanych dla nich salonów.
<script>
Na pok³adzie F - „middle deck” mie¶ci³y siê kabiny trzeciej klasy i czê¶æ kabin drugiej klasy, jadalnia trzeciej i p³ywalnia pierwszej klasy. W pierwszej chwili mog³oby siê wydawaæ, ¿e ta ostatnia by³a po³o¿ona zbyt nisko w stosunku do pozosta³ych pomieszczeñ pierwszej klasy. W istocie jednak projektanci zastosowali w tym wypadku kryterium funkcjonalne, bowiem p³ywalnia znajdowa³a siê dok³adnie nad kot³ami, dziêki czemu rozwi±zano problem ogrzewania wody Pok³ad „E” zwany „upper deck” by³ pok³adem wy³±cznie mieszkalnym. W czê¶ci dziobowej i rufowej, tj. tam, gdzie ze wzglêdu na konstrukcjê kad³uba warunki podró¿y by³y mniej komfortowe, mie¶ci³y siê kabiny trzeciej klasy, a w centralnej czê¶ci kad³uba - kabiny drugiej i pierwszej klasy
Elegancka herbaciarnia pierwszej klasy. Wnêtrze zaprojektowano tak, by przypomina³o werandê z ogródkiem. Miejsce to okre¶lono na pok³adzie jako "palm court" czyli palmiarnia.
<script>
Pok³ad D - „saloon deck” sk³ada³ siê z czê¶ci mieszkalnej, w której rozlokowano kabiny pierwszej, drugiej i trzeciej klasy oraz niektóre z pomieszczeñ publicznych, przede wszystkim pierwszej klasy Znajdowa³a siê tam elegancka recepcja, bogato zdobiona jadalnia pierwszej klasy, a tak¿e niemniej elegancka jadalnia klasy drugiej. Na pok³adzie C - „she³ter deck” obok najbardziej luksusowo urz±dzonych apartamentów pierwszej klasy mie¶ci³a siê tak¿e jadalnia przeznaczona wy³±cznie dla dam do towarzystwa i guwernantek, salon fryzjerski, biblioteka drugiej klasy, palarnia trzeciej klasy i odkryty pok³ad spacerowy drugiej i pierwszej klasy. Pomy¶lano nawet o specjalnych pomieszczeniach przeznaczonych dla zwierz±t domowych towarzysz±cych pasa¿erom pierwszej klasy. Pok³ad B zwany „bridge deck” by³ po³o¿ony stosunkowo wysoko i dlatego przeznaczono go wy³±cznie dla pasa¿erów pierwszej i drugiej klasy. Poza apartamentami pierwszej klasy, znajdowa³a siê tam palarnia drugiej klasy, a tak¿e restauracja i kryty pok³ad spacerowy dla pierwszej klasy.
W czasie podró¿y przez ocean lubi±cy sport pasa¿erowie pierwszej klasy mogli æwiczyæ na urz±dzeniach, w które wyposa¿ono salê gimnastyczn± - prekursorkê nowoczesnych fitness clubów.
<script>
Pok³ad A, zwany spacerowym - „promenade deck”, by³ niew±tpliwie najelegantszym i najwykwintniej urz±dzonym pok³adem na ca³ym statku. Znajdowa³a siê tutaj palarnia pierwszej klasy, weranda i „palm court” - palmiarnia, salon, czytelnia i niektóre apartamenty pierwszej klasy. Najwy¿szy pok³ad zwano szalupowym, czyli „boat deck”, poniewa¿ umieszczono na nim ³odzie ratunkowe. Czê¶æ tej rozleg³ej, odkrytej przestrzeni przeznaczono dla pasa¿erów pierwszej klasy. Mie¶ci³a siê tam tak¿e nowocze¶nie wyposa¿ona sala gimnastyczna i g³ówne wej¶cie do salonów pierwszej klasy, nad którym górowa³a imponuj±ca kopu³a ze szk³a i kutego ¿elaza. Wszystkie pok³ady by³y wyra¼nie podzielone na sektory przeznaczone dla poszczególnych klas. Ka¿da z klas mia³a w³asn± promenadê, starannie wydzielon±, jak wszystkie inne pomieszczenia na „Titanicu”. Wszystkie trzy klasy ³±czy³o tylko jedno: warunki podró¿y nieporównywalnie lepsze ni¿ na innych ówczesnych transatlantykach.
Gdyby na "Titanicu" stworzono ranking miejsc najbardziej magicznych czy te¿ najpe³niej oddaj±cych wspania³o¶æ luksusowego transatlantyku prawdopodobnie na pierwszym miejscu znalaz³aby siê zwieñczone wielk± kopu³± schody.
<script>
Pod wielk± kopu³±
Pasa¿erowie pierwszej klasy na „Titanicu” mogli siê czuæ jak w jednym z najbardziej luksusowych i najelegantszych gmachów tamtej epoki. Zarezerwowano dla nich prawie w ca³o¶ci ogromn± przestrzeñ, która ci±gnê³a siê przez kolejne pok³ady w ¶rodkowej czê¶ci statku i obejmowa³a prawie dwie trzeciej ca³ej d³ugo¶ci kad³uba. Na pok³adzie najwiêkszego i najwspanialszego transatlantyku na ¶wiecie ogromn± powierzchniê przeznaczono na pomieszczenia mieszkalne i rekreacyjne dla pasa¿erów. Najbardziej efektownym i najelegantszym wnêtrzem by³a z pewno¶ci± dopracowana w najdrobniejszych szczegó³ach, bogato zdobiona klatka schodowa. Usytuowano j± miêdzy pierwszym, a drugim kominem od strony dziobu. Schody ³±czy³y wszystkie pok³ady transatlantyku, siêgaj±c najwy¿szego, gdzie znajdowa³o siê imponuj±ce wej¶cie. Klatka schodowa zosta³a zaprojektowana w angielskim stylu prze³omu XVII i XVIII wieku, zwanym „William and Mary” (1689-1702), z t± ró¿nic±, ¿e zamiast ciê¿kich, intarsjowanych balustrad - jak to by³o w zwyczaju w owych czasach - zastosowano ornamentalne balustrady z kutego ¿elaza, we francuskim stylu Ludwik XIV (1638-1715), podobnie jak czyniono w du¿ych willach w Anglii. Druga klatka schodowa, usytuowana miêdzy trzecim i czwartym kominem, licz±c od strony dziobu, nie ró¿ni³a siê stylem od g³ównych schodów. By³a jednak mniejsza, jako ¿e ³±czy³a tylko trzy pok³ady: od spacerowego po szalupowy i umo¿liwia³a komunikacjê w obrêbie pierwszej klasy: miêdzy kabinami a restauracj± i palarni±.
Piêknie o¶wietlaj±cy klatkê ¶wiecznik nadawa³ jeszcze bardziej jej luksusu i elegancji.
<script>
Do g³ównej klatki schodowej wchodzi³o siê na górze eleganckim wej¶ciem idealnie stopionym z otoczeniem. Komunikacjê u³atwia³y tak¿e trzy windy ulokowane w pobli¿u. Kute ¿elazo zastosowane w balustradzie g³ównych schodów urozmaicono ornamentami z br±zu w formie stylizowanych ro¶lin i kwiatów. ¦ciany obito dêbowymi panelami, które nadawa³y temu wnêtrzu surow± prostotê i szlachetno¶æ. W niektórych miejscach panele zdobi³y kunsztowne p³askorze¼by w stylu renesansowym, nawi±zuj±ce do arcydzie³ Grinlinga Gibbonsa (1648-1721), mistrza z koñca XVII stulecia, bliskiego wspó³pracownika znakomitego angielskiego architekta Christophera Wrena. Zwieñczeniem klatki schodowej by³o sklepienie w formie kopu³y ze szk³a i kutego ¿elaza. U szczytu g³ównego biegu schodów, na pó³piêtrze, ¶cianê ozdobiono p³askorze¼b±, która dodawa³a lekko¶ci ciê¿kiej nieco konstrukcji z litego drewna. W centrum p³askorze¼by umieszczono zegar, a po jego bokach dwie postaci kobiece, symbolizuj±ce Honor i Chwa³ê koronuj±ce Czas. Zreszt± w wystroju „Titanica” nie brakowa³o odwo³añ do mitologii greckiej, szczególnie do mitów o Tytanach. Nie tylko sam wybór nazw „Olympic” i „Titanic” dla dwóch bli¼niaczych jednostek, ale tak¿e liczne nawi±zania do sztuki staro¿ytnej we wnêtrzach parowców ¶wiadczy³y o czym¶ wiêcej, ni¿ tylko o erudycji architektów i dekoratorów zatrudnionych przez White Star Line.
U do³u monumentalnych, bogato zdobionych schodów, ³±cz±cych wszystkie pok³ady przeznaczone dla pasa¿erów pierwszej klasy, umieszcono du¿± latarniê, któr± podtrzymywa³ amorek.
<script>
Pe³ne przygód ¿ycie Tytanów mia³o tragicznym epilog, do którego oczywi¶cie pró¿no by³oby szukaæ nawi±zañ na statkach. Mitologizuj±ca ikonografia wnêtrz symbolizowaæ mia³a raczej wiarê w mo¿liwo¶æ stworzenia nowej przestrzeni dla cz³owieka. Punktem odniesienia mia³y byæ dla niej wzorce klasyczne, podziwiane i na¶ladowane ze wzglêdu na wewnêtrzn± harmoniê i doskona³o¶æ formaln±.
Wierna rekonstrukcja przestronnego pó³piêtra, na które mo¿na by³o siê dostaæ z pok³adu szalupowego gdzie pod wielk± kopu³± otwiera³y siê wspania³e schody prowadz±ce do salonów pierwszej klasy.
<script>
Fundamentaln± rolê w tej nowej przestrzeni zyskiwa³ cz³owiek. St±d wynika³y nawi±zania do renesansowego pojmowania natury w po³±czeniu z powrotem do wzorców antycznych. Przedstawienia figuratywne na pok³adzie „Titanica” charakteryzuje poszukiwanie tematów wznios³ych i uniwersalnych, d±¿enie do jak naj¶ci¶lejszego powi±zania tre¶ci i formy. Zdobycze technologiczne i naukowe wykorzystane przez twórców tego króla mórz symbolizowa³y spotkanie natury i umys³u cz³owieka, z którego ten ostatni - uwolniwszy siê od tradycyjnych przes±dów - wychodzi zwyciêsko. Te idee przedstawiono we wnêtrzach „Titanica” i nimi przesycona by³a atmosfera luksusowego transatlantyku.
S³ynna p³askorze¼ba z zegarem zdobi±ca ¶cianê na pierwszym pode¶cie wielkich schodów w pierwszej klasie. Postacie obok zegara to Honor i Chwa³a, które dokonuj± koronacji Czasu.
<script>
W nastêpnym numerze: Ogromne salony i stylowe meble. Salon i jadalnia drugiej klasy.
¬ród³o: "Titanic" zbuduj sam. Kolekcja Hachette. |
|